REUNIÓ DEL CSSL 19 DE SETEMBRE DE 2025
149/2025
En la darrera reunió del Comitè que es va celebrar el passat dia 19 de setembre, es van abordar diversos aspectes relacionats amb la prevenció de riscos i la salut laboral al CME. A continuació, us traslladem un resum dels principals punts tractats:
Activació de protocols:
Se’ns va informar de l’activació d’un protocol d’assetjament psicològic, laboral o discriminatori que actualment es troba en fase d’anàlisi. Pel que fa al protocol d’assetjament sexual, hi ha dos casos recents: un ja conclòs i un altre encara en curs.
Sinistralitat laboral:
Entre els mesos de gener i agost de 2025 s’han registrat 1.912 accidents, dels quals 731 han derivat en baixa mèdica: 3 greus, 727 lleus i 1 amb resultat mortal.
Les estadístiques mostren que els índexs d’incidència, freqüència i gravetat mantenen una tendència a la baixa.
Absentisme:
Amb dades fins al juny de 2025, la mitjana d’absentisme se situa en un 8,37%, cosa que reflecteix una certa estabilitat respecte a períodes anteriors.
Reconeixements mèdics:
Des de començament d’any s’han practicat 3.393 exàmens de salut, amb 548 més ja programats. Això suposa un increment molt significatiu en comparació amb el 2024, any en què se’n van fer un total de 2.814.
Àrea d’Avaluació Psicològica:
Durant el 2025 s’han gestionat 21 noves emergències, amb atenció a 111 persones.
Pel que fa a les atencions individualitzades, s’han obert 92 expedients, que han afectat 286 treballadors.
El programa ESPAI ha iniciat 29 casos nous, amb un total de 95 persones ateses.
També s’han dut a terme formacions en grup dins del pla de benestar emocional, adreçades a comandaments, ARRO i altres col·lectius.
En matèria de prevenció del suïcidi, s’han realitzat 68 actuacions de coordinació amb diferents unitats, a més de la participació en congressos i jornades especialitzades. S’ha continuat, a més, amb el seguiment de la 2a edició del curs sobre prevenció de la conducta suïcida.
Casos de lipoatròfia i electromagnetisme:
En relació amb les patologies vinculades a camps electromagnètics, s’ha informat de l’existència de 17 casos, amb especial incidència a les sales de comandament. La USPAC va presentar en el seu dia, un escrit adreçat a la Subdirecció de la SGPrl reclamant les següents mesures:
1- La realització immediata d’una inspecció tècnica completa a totes les Sales de Comandament, amb avaluació ergonòmica, ambiental, elèctrica i dels riscos derivats d’electricitat estàtica.
2- L’aplicació urgent de mesures correctores, com ara: Connexió a terra del mobiliari i estructures metàl·liques.
- Separació i apantallament del cablejat.
- Substitució del paviment plàstic per materials conductors o dissipatius.
- Control de la humitat ambiental i ús de mobiliari antiestàtic.
3- La implantació d’un pla específic de vigilància de la salut laboral, especialment per a la detecció precoç i seguiment mèdic dels casos de lipoatròfia muscular.
4- Que, en cas de confirmació de patologies relacionades amb les condicions laborals, es reconegui la contingència professional i s’articuli l’accés a tractaments mèdics i rehabilitadors per a les persones afectades.
- D’aquest escrit, no ens han contestat plenament. L’administració continua excusant-se en que no hi ha dades científiques suficients que demostrin que els factors “electromagnetisme, energia estàtica i humitat” provoquin al 100×100 casos de lipotròfia. També s’escuden en que les mesures tècniques d’aquests factors, estan dintre dels barems segurs que dicta la UE. Doncs si aquests barems son “segurs”, ja ens explicaran l’allau de casos de lipoatròfia, dels trastorns de la son, mals de caps, etc que estan patint els nostres companys i companyes.
La USPAC seguirà fent un seguiment i arribarà fins al final de on calgui per tal de que s’apliquin les mesures correctores, de prevenció i tractament per tal de que l’administració es faci càrrec dels companys/es afectats i per preveure que un futur no es donin més casos.
Avaluació de riscos electromagnètics:
Es recorda que el 7 de març de 2025 la Direcció de Serveis va emetre un comunicat on es posaven de manifest diversos problemes en els espais de treball: pantalles, cadires i il·luminació.
Ens traslladen que es vol constituir un grup de treball específic per millorar aquests entorns.
Criteris per a les comissions mèdiques:
- Cal complir dos criteris bàsics: AGUDESA i GRAVETAT.
- Com més elevats siguin aquests paràmetres, més puntuació s’obté.
- També es té en compte si la malaltia afecta directament l’agent o un familiar fins a segon grau.
En el cas que sigui l’agent qui pateixi la malaltia, la resolució favorable s’atorga a partir d’una puntuació de 15 a 20 punts, segons els barems de gravetat (0-10) i crònic/agut (0-10).
Si afecta un familiar, s’avalua el grau de parentiu (0-5) a més de gravetat i cronicitat/agudesa (0-10 cadascun). La resolució favorable oscil·la entre 17 i 25 punts.
Polseres de control tèrmic:
S’ha informat de la incorporació de 2.000 dispositius en forma de polsera per avaluar el risc tèrmic. Aquestes polseres només emeten un avís quan se supera el llindar de temperatura corporal, sense cap sistema de gravació ni transferència de dades.
Aquests han sigut els temes mes rellevants. Si teniu cap dubte/suggeriment, contacteu amb el vostre delegat.
USPAC; L’ESCUT DELS MOSS@S