ACCIÓ SINDICALInvestigació

INVESTIGACIÓ CONTINUA SENSE RUMB

4/2026

No es milloren les condicions de treball de l’especialitat i no es facilita el seu accés.

Arriba la comissió de valoració de l’últim concurs oposició d’investigació bàsica, avançada i científica i novament NO surten els números. De les 381 places oferides de la categoria de Moss@, únicament se n’han cobert 160. D’aquí es poden treure moltes conclusions, però també realitats:

Les condicions laborals per als investigadors no permeten la conciliació familiar, i és ben senzill d’entendre:

– Fer una setmana si i una no de tardes TRENCA absolutament amb la conciliació familiar. La setmana de tardes és quan més “vida social” realitza com a norma general qualsevol persona, és el moment que més es passa en família i és quan els fills i filles surten del col·legi i es pot participar en la seva vida diària.

USPAC ha proposat a les negociacions per a l’especialitat, la flexibilitat diària pels agents amb un mínim de cobertura del 30% en el torn de tarda, que juntament amb les 475 hores de disponibilitat de tots els agents, es pot donar cobertura als dos torns amb una millor eficiència i eficàcia, donant flexibilitat.

– Disponibilitat funcional operativa. 3300 euros per 475 hores. És un gran avenç, però aquesta disponibilitat no està planificada ni està regulada. També, per què la disponibilitat singular operativa per 325 hores es gratifica amb 3800 euros i aquesta amb 3300 estan més hores disponible?? No trobem la justificació.

La disponibilitat TRENCARÀ novament la conciliació familiar de tots els agents de l’especialitat. No està planificada a començaments de l’any policial i NO està regulat en quins paràmetres es podrà activar i amb quin marge d’antelació ni cadència.

NO TOTS els serveis d’investigació tindran aquest complement.

Pels comandaments, també hem proposat que la seva disponibilitat estigui lligada a l’especialitat i no com ara, que estaran al sac de les guàrdies d’Àrea i Regió, continuant a la vegada, amb les demandes contínues que requereixen les unitats quan no està el cap treballant.

Continuen els rumors d’una reestructuració de dalt a baix de tota l’especialitat. Tots sabem que “el Major” sempre ha volgut fer canvis, amb una visió més centralitzada i més especialitzada. No sabem si serà millor o pitjor, però el que tenim tots els actors involucrats molt clar; que si no es milloren les condicions de treball de l’especialitat ens
trobarem amb la mateixa participació que ha tingut aquest últim concurs oposició de l’especialitat.

Parlant de com ha anat aquesta oposició, doncs amb un nivell molt alt al primer examen tipus test que ha deixat fora a la majoria d’aspirants. Els únics que estaven concursant perquè tenien ganes de treballar en aquesta especialitat que tantes alegries ha donat al Cos i que se li està responent els últims anys amb desídia i abandonament. A més a més, agents que ja estan a investigació, inclús que tenen el curs de l’ISPC fet, han quedat exclosos a la prova de l’entrevista. L’elegit “deselegit”.

– Materials i equipaments. Aquesta és una de les queixes eternes dels investigadors. Els fets delictius a les xarxes i la inclusió a les investigacions de noves tecnologies i eines que també es troben a les xarxes, és necessària una actualització dels equips informàtics nous i amb programari específic i útil per poder investigar amb més rapidesa i efectivitat.

– Vehicles. Els vehicles són els mateixos amb les mateixes característiques i insuficients per desenvolupar la tasca d’investigació policial, tant per les seves prestacions tècniques com per la falta d’equipament adient per investigar.

– Formació. Els delinqüents tenen més formació que els Moss@s. Amb aquesta premissa sempre anirem anem darrere d’ells i no podem tenir la iniciativa quan estem investigant. És necessària de manera urgent formació en intel·ligència artificial, que tregui a les unitats de processos manuals obsolets i mecànics antiquats. Com pot ser que encara estiguem visionant imatges o utilitzant el programari de la PGME per passar-nos novetats de les investigacions o introduir informació perquè es quedi morta sense fer servir la capacitat de la IA per gestionar i relacionar aquestes dades???

El futur és incert, però el futur d’investigació està condemnat al fracàs si no canvien les condicions de treball perquè es posin al capdavant agents amb coneixements, motivats i actualitzats amb les últimes eines d’investigació, entre elles la intel·ligència artificial.

USPAC, L’ESCUT DELS MOSSOS

Barcelona, 10 febrer de 2026