RESUM REUNIÓ CGMO 02-12-21
277/2021
El dijous, 02-12-21, vàrem fer la reunió trimestral de la Comissaria General de Mobilitat (CGMO), en la qual hi havia els caps de la mateixa i d’administració. Com de costum, aportem moltes demandes i mancances, però rebem poques solucions. Us deixem un detall dels punts presentats i de les respostes que varen donar:
• Tancaments sectors i augment de la plantilla: des del nostre sindicat s’ha treballat molt per revertir aquesta decisió errònia. Fa poc, ens vàrem reunir amb els Caps de la Divisió i hem insistit molt perquè, realment, es tinguin en compte les demandes realitzades pels membres dels 6 sectors afectats i de tots els sindicats.
Als Caps de la CGMO us demanem que lluiteu per l’especialitat. Considerem que hem d’aprofitar el moment actual ( https://web.gencat.cat/ca/actualitat/detall/El-nou-Pla-de-Seguretat-Viaria-2021-2023-vol-reduir-un-15-les-victimes-mortals ) per tornar a potenciar trànsit. És necessari augmentar la plantilla actual, la qual està molt envellida pel pas dels anys i la poca regeneració de la mateixa.
El nou Pla de Seguretat Viària 2021-2023 vol reduir un 15% les víctimes mortals. És evident que la millora de les vies i la millora dels vehicles han influït molt en la reducció de víctimes mortals, però no oblidem la gran feina que realitzem els agents que formem part d’aquesta important especialitat (trànsit). Aquesta tasca de prevenció i de presència a les vies, s’ha vist reduïda els darrers anys per la manca d’efectius. Així doncs, demanem un augment de la plantilla.
Cal recordar que la 1a promoció de trànsit va ser l’any 1998 i el desplegament complet a Catalunya va ser l’any 2000. Es va determinar que la plantilla havia de ser 1220 efectius. Passats 23 d’anys, l’augment de circulació per les vies catalanes ha sigut molt elevat, per contra la nostra plantilla ha patit una minva d’agents. Alhora, hem vist com cada cop es creaven més grups, en detriment de les patrulles que han de donar cobertura i servei les 24 hores, 365 dies a l’any.
Així doncs, la prioritat de la USPAC és augmentar la plantilla de trànsit en uns 250-300 efectius del topall marcat l’any 2000. D’aquesta manera es podran potenciar els grups específics com Transports, Investigació d’accidents, GRD, Mobilitat segura, en un futur el grup per a Drons… i per suposat tornar a potenciar els 6 sectors que estan sota l’amenaça del seu “tancament”.
Companys/es, en aquest punt hem treballat molt i així us ho hem fet arribar cada reunió, escrit, denúncia, etcètera al llarg d’aquests anys. Els caps de la CGMO es van limitar a respondre que s’està realitzant un informe al respecte, tal i com va anunciar el Director General en sessió el Consell de la Policia.
Així mateix, ens confirmen que des de la CGMO s’ha fet un informe demanant l’augment de la plantilla, la qual reconeixen que està minvada i envellida pels pas dels anys. Un exemple, la mitjana d’edat és de 48/49 anys (això ho diu tot).
Des de la USPAC vàrem demanar els números reals dels efectius que estem als escamots i per tant donem cobertura les 24 hores i 365 dies a l’any. No ens van donar aquesta xifra, però es comprometen a donar-la. Ara bé, ens va donar els números de 2a activitats actuals, més els efectius pendents, adaptacions laborals i altres,… i com era de preveure, ens trobem en números rojos.
• Renovació urgent de la plantilla de trànsit: és important la jubilació anticipada, però tots sabem que no és suficient per la renovació de la plantilla. És de vital importància convocar un concurs aquest 2022, en el qual hi hagi places de nova creació. Així mateix, també cal regular i millorar una sortida digna als efectius que vulguin marxar de les especialitats, com si tenen altres policies.
Els caps estan d’acord, així s’ha explicat més amunt, en l’augment i renovació de la plantilla de Trànsit. Hem de fer lo possible perquè així sigui.
• Uns dels problemes principal que es detecta, a nivell operatiu, és la manca d’efectius a les vies catalanes arreu del territori. Degoteig constant d’efectius cap a altres especialitats, USC, comissions de serveis, augment a les oficines, segones activitats,… en definitiva, efectius que no es supleixen per altres de nous.
Considerem que aquest punt ha quedat respost més amunt.
• Test de drogues: és una vergonya que els sectors ens quedem sense material per fer les proves. Coses com aquestes no poden succeir. Ens donen la raó i s’excusen que molts cops és qüestió dels concursos/licitació dels tests.
Insistim que no pot succeir, alhora que demanem més implicació del SCT.
• SCT: hi ha unes discrepàncies sèries entre les ART i el SCT, demanem als caps de CGMO que actuïn i exigeixin solucions. Ens diuen que estan en vies de solucionar-ho i creuen que en breu donaran resposta positiva a la manca de grues quan el vehicle no disposa d’assegurança i altres casos similars.
• Mitjans tècnics i material a l’especialitat: demanem un augment el pressupost a la nostra especialitat. Manca de material en general com Càmeres, etil. Digitals, impressores amb lector de targetes (ens han arribat de noves i per error no porten incorporat el lector de targetes per fer la lectura dels conductors), cons, paranys, accés des de la tauleta a la intranet i que pugui fer les fotos,…
Un altre exemple: no disposem, ni hi ha data per adquirir-ho, del lector de tacògraf en dinàmic mentre realitzem patrullatge. D’aquesta manera, aturarem a aquells vehicles que detectem infraccions.
Responen que ells també volen disposar del millor material per a Trànsit i per a Transports, però és una qüestió de pressupostos i ells estan “lligats de mans i peus”. No obstant, ens expliquen que estan treballant el millor material possible, alhora que tenen projectes importants per substituir l’AUTOCAD, potenciar la funció de les Tauletes i poder fer molt més; la digitalització de les actes…
• Demanem un mínim de 2 patrulles en torn de nit, d’aquesta manera podrem treballar amb seguretat. Evidentment, en aquells sectors més grans que siguin els efectius que considerin des de l’ART. Els caps tornen a donar les respostes de sempre: que durant la nit, entre setmana, les incidències són inferiors. Els recordem que la seguretat dels agents està per sobre de tot. I si manquen efectius, doncs és evident que cal augmentar la plantilla de trànsit.
• Veler Pentax: ens diuen que estan pendents d’un serrells per compensar, provisionalment, els caporals que fan funcions de sergent. Ara bé, la intenció és que vinguin nous sergents i per això han fet un oferiment per recuperar efectius, a l’espera del concurs.
Pel que fa a compensar als agent que fan de “responsables”, no preveuen cap compensació pel moment. Considerem que és totalment injust, alhora que instem a tots els companys/es que no facin cap figura que no els correspon.
• Estudi vehicles adequats pel CME: en base a la última reunió regional de la RPPO, ens varen dir que la CGMO fa un estudi informant de les necessitats en quant als vehicles que s’han de dotar a cada zona. Així doncs, demanem que es tingui en compte que per exemple al Pirineu és necessari disposar d’un vehicle 4×4 pur. Considerem que si el millor vehicle 4×4 és el Toyota Land Cruiser, tal i com tenen altres funcionaris de la Generalitat com Bombers, DARP,…
D’igual manera que és necessari que els vehicles de trànsit del Pirineu siguin tots 4×4 i rodes de contacte a l’hivern. Ens diuen que aquests punts s’ha de tractar al fòrum adequat, o sigui a les comissions de materials que depenen de Comitè de Seguretat i Salut Laboral (CSLL).
No obstant, ens diuen que al Pirineu tots els vehicles de 4 rodes són tracció integral o 4×4. Ens detallen la xifra actual.
• Demanem, com a recurs temporal per suplir la manca d’efectius, disposar de més hores de VAR15 o OER per cobrir serveis i sobretot per dies assenyalats. Resumint, demanem que tots aquells dies festius i dies assenyalats de l’any, més les operacions sortides/tornades, més els dispositius especials de cada ART… siguin coberts amb hores extres i no amb romanent.
Un altre greuge és veure que certs dispositius, en dies assenyalats com per exemple Sant Joan, on ens planifiquen controls juntament amb altres companys/es (USC, ARRO), els quals ho fan cobrant mentre que trànsit ho fa de romanent.
Els caps ens diuen que no disposen d’aquestes hores i que totes les hores estructurals estan destinats al POEA i al dispositiu ORIS. No obstant, diuen que si d’ells depengués es donarien aquestes hores extres per cobrir quelcom.
• Parc mòbil envellit: fins i tot els nous vehicles ja estan sobrecarregats de kms pel temps de servei que porten. És de vital importància que els vehicles de trànsit siguin renovats cada 4 anys i no pas cada 5 o com ara s’ha fet als 6 anys. Fem moltíssims kms a l’any i els motors dels mateixos funcionen totes les hores de servei, per la qual cosa es castiguen i s’espatllen molt més.
Tenim Nissan Pathfinder amb 6 anys i més de 500.00 kms. Seat Leon amb quasi 6 anys i més 400.000 kms. Mercedes Vito d’11 anys i més de 600.000 kms. Motos de 15 anys i més de 185.000. En definitiva, el parc mòbil és UNA VERGONYA !!!
Demanem, novament, que els vehicles passin revisions extraordinàries als 2 anys per comprovar l’estat dels amortidors. Alhora, que deixem constància de la importància d’aquest element tan important per la seguretat activa del vehicle.
Ens emplacen a portar-ho al CSSL. La CGMO no pot fer-hi res.
• Manca d’actes auto-copiatives: ens diuen que això és un aspecte propi de cada ART, ja que és qui ha de demanar quelcom a la Divisió.
• Càmeres unipersonals: ens diuen que estan totalment d’acord amb les nostres demandes, però que no és un qüestió que depengui de la CGMO, sinó de la Prefectura i del nou model Policial que s’ha de debatre al Parlament.
Per acabar, us recordem que es mantindran reunions trimestrals amb la CGMO, per la qual cosa totes aquelles propostes, queixes o incidències… ens les podeu fer arribar al correu electrònic transit@uspac.cat o bé mitjançant els vostres delegats/des.
04 de desembre de 2021