ACONSEGUIM UN COMPROMÍS PER REVERTIR EL TANCAMENT DE SECTORS DE TRÀNSIT

PDF

234/2021

Des de la USPAC hem denunciat, des del setembre de l’any 2016, la decisió errònia del Comissari Esquius i de l’anterior SGRH en el tancament de 6 sectors de trànsit.

Ens hem reunit, durant anys, amb diferents partits polítics, alcaldes, consells comarcals,… hem realitzat infinitat d’escrits explicant els motius de pels quals no s’havien de tancar sectors de trànsit.

Davant d’una 4a sessió del Consell de la policia, on s’ha tractat el punt del tancament de sectors (a petició de la USPAC, com han vingut succeint des de fa temps, únic sindicat que no ha baixat els braços), vàrem registrar un nou escrit adreçat al Conseller d’Interior, Sr. Elena, en el qual li dèiem:

La realitat és que no hi ha material suficient (evidencials, proves de drogues, càmeres, PDA, cons, paranys…), i no hi ha prou vehicles operatius. Però, sobretot, per damunt de qualsevol bé material, el més important de tot és que no hi ha prou efectius de trànsit a la carretera per donar resposta a les necessitats reals operatives de l’especialitat i dels milions de vehicles de la xarxa de Catalunya.

Hem vist reduir el nombre d’agents operatius, d’aquesta especialitat, de forma significativa des de l’any 2000 fins l’actualitat. Aquest és el problema real del conflicte i amb una decisió irracional es pretén sacrificar determinats territoris per compensar-ne d’altres al disposar només d’aquests efectius de trànsit. Conseller, vostè n’és conscient que des de l’any 1998, que vàrem iniciar l’especialitat de trànsit al CME, la circulació dels vehicles a les carreteres de Catalunya ha augmentant moltíssim. Per contra, els mossos hem disminuït amb presència a les vies. El patrullatge preventiu és pràcticament inexistent, tot i que és i ha de ser una de les principals tasques de trànsit

Quin sentit té centralitzar aquesta especialitat de trànsit a més de 50 o 60km dels territoris afectats, quan ja existeixen Sectors de trànsit que donen resposta, gairebé immediata, a qualsevol requeriment ?. A més a més, realitzen tasques proactives com controls preventius, campanyes programades i altres tipus d’actuacions amb un coneixement exhaustiu del territori i de la idiosincràsia de la zona…

Quin sentit té, després de més de 23 anys de treballar fent tasques preventives i assistencials amb resultats més que notoris, fer aquesta involució?. Conseller, queda molt camí a recórrer encara per reduir la sinistralitat a les vies de Catalunya. Ajudi’ns a dotar d’efectius suficients aquesta especialitat tan important per al nostre col·lectiu i sobretot per la nostra ciutadania.

Vostè creu que les unitats de Seguretat Ciutadana poden fer tasques preventives en matèria de trànsit, quan s’ha demostrat, i així ho hem denunciat, que ni tant sols poden fer-se càrrec de les assistències, accidents o requeriments que sorgeixen al torn, ja que no són suficients efectius per atendre les pròpies tasques que els hi pertoca?

Estem convençuts que tenir garantida la seguretat viària, arreu del territori, consisteix sense cap mena de dubte en una correcta distribució i augment dels efectius de trànsit, a peu de carretera, els quals vetllen les 24h els 365 dies. Prioritzant totes aquestes tasques assistencials, preventives i com és lògic d’atendre tots els accidents i requeriments que sorgeixin durant el torn.

Ara bé, no podem perdre de vista que l’especialitat de trànsit, no només té assignada aquesta responsabilitat, sinó que com a indicatius visibles i presents en tots els punts estratègics de la xarxa viària catalana, intervé sovint, sigui per proximitat, rapidesa o simplement per donar suport a infinitat d’actuacions que no són pròpies de l’especialitat. Per tant, tots els Sectors de trànsit assenyalats, formen també part de la “ratio” policial que es veurà clarament afectada.

Aquesta decisió té un àmbit clarament bidireccional, ja que incideix també a tota la ciutadania que es desplaça pels territoris afectats, no només els residents del propi territori, per tant cal ser sensibles a aquesta situació i garantir un servei de proximitat diligent als nostres conciutadans tal com s’ha demanat reiteradament per part de la nostra organització sindical.

En definitiva, creiem que avalant aquesta decisió de replegament d’efectius des del seu Departament, estaria incorrent en una deixadesa de funcions, quan el bé jurídic a protegir seria la mateixa ciutadania, avalant una decisió que al nostre entendre és errònia i on es veu compromesa la seguretat de tota la ciutadania que circula per tots els territoris afectats.

La solució passa per dimensionar correctament els efectius operatius que manquen a tots i cadascun dels Sectors de Trànsit actuals. I si cal, de forma temporal, crear una bossa d’hores per poder cobrir tots els serveis previstos.
Vam sol·licitar revertir la situació d’aquesta decisió que es va prendre erròniament fa 5 anys i avui ho hem defensat davant el Consell de la Policia, recordem que un punt a proposta únicament d’USPAC, obtenint la resposta per part del Conseller d’Interior i el Director General de la Policia d’un compromís per revisar la decisió i revertir-la.

 

USPAC, L’ESCUT DELS MOSS@S

20 de setembre de 2021