SOL·LICITEM UNA REUNIÓ URGENT AMB EL DIRECTOR DEL SCT. NO AL TANCAMENT DE SECTORS DE TRÀNSIT
159/2021
El Departament d’Interior, de la Generalitat de Catalunya, i en concret la Comissaria General de Mobilitat, va prendre la decisió a finals de 2016 i reduir de 22 a 16 els Sectors de Trànsit al territori català. Concretament els sectors afectats son: Montblanc, Mataró, Sant Feliu de Guíxols, Olot, Igualada i Móra d’Ebre.
USPAC s’ha manifestat, sempre, en contra d’aquest tancament (encobert) de sectors, ja que és prioritari la presència dels agents a peu de via. D’aquesta manera, es pot les tasques de controls, assistencial i preventiva per reduir els índexs de sinistralitat i mortalitat a les carreteres.
Ahir mateix, en declaracions, el Conseller Elena feia esment de dades que ens situaven altre cop a nivells del 2019, pel que fa a accidents amb resultat de mort.
Vetllar per la reducció del nombre d’accidents i de víctimes a les carreteres catalanes ha de ser l’objectiu principal de totes les administracions. Un dels pilars per aconseguir-ho, és la presència d’efectius de trànsit a totes les vies catalanes, sense excepció.
USPAC ha denunciat, reiteradament, la decisió d’eliminar aquests sis sectors de trànsit, disminuir o suprimir aquests sectors implica de forma directa un desequilibri en la prevenció i en la resposta activa davant qualsevol situació de risc o requeriment, que en definitiva afecta a la seguretat de les persones.
En el darrer concurs de mobilitat de trànsit del Cos de Mossos d’Esquadra, es van excloure els sectors afectats. Això implica, de forma directa, la desaparició en poc temps d’aquests amb les conseqüències que se’n deriven: temps de resposta policial molt superior a l’habitual, reducció dels efectius policials a les vies de la comarca per tal de prevenir i/o actuar davant de qualsevol situació que es requereixi o per conductes delictives i/o manca de prevenció sobre conductes de risc…
És evident que les tasques proactives que es realitzen amb el patrullatge preventiu són bàsiques per poder reduir la sinistralitat i en conseqüència els possibles resultats lesius, d’aquí l’enorme importància de mantenir i potenciar aquesta tasca preventiva, proactiva i de resposta immediata arreu del territori. Que no ens vinguin, aquells que gestionen des del confort d’un despatx, amb “la visió regional” i que la tasca preventiva existeix igual, perquè no és cert.
Per tot això, li hem sol·licitat avui mateix al Director del Servei Català del Trànsit una reunió urgent per exposar-li la realitat actual dels sectors afectats per una decisió que considerem imprudent i, fins i tot, negligent. Considerem que hi ha marge encara per revertir la situació i esperem que, tant el director com l’actual Govern, escoltin els especialistes a peu de via. I prioritzin realment la seguretat pública i viària a Catalunya.
14 de juny de 2021